torsdag 18 december 2008

min barndoms jesus

Har dom senaste dagarna tänkt på en söndagsskolelektion som jag var på en gång i mina yngre dagar. Vi pratade om julen. Så här sa fröken som undervisade:(fritt ur minnet såklart)
-Jesus fyller år på julafton, men Jesus vill inte ha några födelsedagspresenter utan han sa att han vill att vi ger dom till varandra istället.
Anledning till att jag la det på minnet var för att jag tyckte Jesus var en skysst snubbe. Att jag senare insåg att fröken tagit lite friheter i julevangeliet ledde inte till någon större kris. Undrar dock om hon verkligen trodde på det själv. Hur om helst tåls det att tänka på när man handlar julklappar att Jesus ville det...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag handlade idag (och fick) och kände en konstig känsla av att det inte står rätt till...allt fokus på det materiella. Ibland blir man äcklad av det.

//skabbräv 2

Anonym sa...

Om man inte har några pengar så blir det ingen jul, har jag märkt. Jag gick i affären idag, handlar bara det vanliga. Då blir det ju ingen julmat liksom. Ja det låter ju självklart kanske. Men det här materiella som folk sliter så med - ska vi handla, ska vi shandla mindre, vad ska folk säga - det upphör liksom *poff!* när man inte har någon möjlighet att delta i det.

Det är verkligen en implosion.

Jag säger inte att jag är bättre. Hade jag pengar skulle jag också vara där (och jag har varit där, det är nog mest i år det är så jävla knapert). Men det är ingen övertygelsefråga egentligen som det ofta görs till utan helt enkelt en fråga om konkret handlande: se till att inte ha pengar tillgängligt. Ge bort dem, lås dem, investera, köp något viktigt. Då blir det inget grubbel. Rätt smärtfritt! Jag gillar det rätt mycket.

Anonym sa...

Ja, det är ju en bra tanke helt klart. Personligen - om jag går till mig själv - tycker jag att jag borde fundera mer på min syn över pengar i relation till min kristna tro.

Det är så lätt att dras med i det materiella, man planerar inköp i framtiden, men man planerar sällan att göra något för andra med pengarna. Det blir mer en spontangrej till radiohjälpen som stillar det dåliga samvetet för stunden..

Nu har jag inte dåligt samvete, för jag har nästan inga pengar. Men själva attityden kan man ju alltid fundera över.

//skabbräv 2