torsdag 27 november 2008

kontantlösa halleluja tanter

Samtal i taxin mellan Färdtjänstkund(F) och Jag(J):
F: -Jag har hör att i Norge ska dom tvinga folk att sluta använda kontanter.
J: -Ja vi rör oss mot det kontantlösa samhället
F: -Är du kristen?
J: - ehh Ja
F: - Varför tvekar du?
J: - Hmm Vet inte konstig fråga bara
F: - Har jag inte med det att göra?
J: - Jo nog får du fråga det men det kom lite plötsligt
F: -Är du pingstvän?
J: - Ja eller uppväxt i rörelsen
F: - Då har du det inte rätt med Gud
J: - Så kan du inte säga det där var elakt sagt
F: - Ja men om du är pingstvän ska ditt svar vara halleluja jag är frälst
J: - Så kan du inte säga du dömer mig utan att känner mig, det är jätte dumt

Jag bar upp henne påsar sen så möter jag henne på vägen ner i trappan. Hon räcker fram handen som för att skaka hand sedan håller hon min hand och säger -Jesus Kristus tala till den här pojken.

Det värsta med denna upplevelse är att hon trodde hon var radikal och Kristuslik. Jag var nära på säga att det var hennes fel att jag inte hade det rätt med Gud. För är det någonting jag tycker att kyrkan har misslyckats med så är det att leda mig. Var är alla mentorer? Alla dom äldre som gått före som man kan få hjälp och råd från?

Var och lyssnade på Tomas Sjödin för en vecka sedan och han tog upp detta med Halleluja sidan. Alltså att dom kristna har korsat floden och står på halleluja sidan av livet. Det är där man är fri från oro och bekymmer. Men för mig har det aldrig varit så. Det kristna livet är inte bra för att man slipper oro och bekymmer, det kristna livet är ju rätt. Jag tror ju på Gud som sanningen inte som ett glädjepiller. Hade inte jag kommit i kontakt med den delen av pingströrelsen som Tomas Sjödin och Sven Lidman tillhör så hade jag nog aldrig överlevt rörelsen.

6 kommentarer:

Joachim Elsander sa...

Samuel! Vilken berättelse, med såna "vänner" som den där tanten så behöver man inga fiender! Det värsta är att de finns på riktigt, (lyckligtvis är de en utdöende skara).

Allvarligt talat jag har mött människor som mår dåligt av just den fras du nämner "halleluja jag är frälst". Så skulle man tydligen svara (oavsett hur livet verkligen såg ut) även i gamla ÖM sammanhang. "Frälst" blev lika med "färdig" blev lika med "inskränkt" som blev lika med "isolerad" som blev lika med "helt sjuk subkultur" som är lika med katastrof...

Vad hände med budskapet om riket?

S sa...

Jag fick så lov att skratta lite åt historien ändå! Småfnissa, absolut inte gapskratta.

Jag är helt på din sida!

Samuel sa...

Joachim: Alltså jag kan ju som inte bli jätte sur på tanten eftersom hon trodde att hon gjorde det rätta. Visst är tanter som gör så där en utdöende skara men jag tror inte det sättet att tänka är på nått sätt utdöende. Den personliga frälsningen betonas fortfarande så hårt och mycket av den teologi man kommer i kontakt med är inriktad på halleluja nu är jag frälst. Liv i överflöd teologi. jag har många vänner som har liknande berättelser från sina ungdomsgrupper ( men oftast blir det värre när man lever i det).

Men det är sant att den synen på frälsningen som en engångshändelse är tack och lov seriöst ifrågasatt. et känns lite konstigt att man måste kämpa för sin rätt att inte säga halleluja. Det handlar ju inte om att man inte vill säga halleluja men det handlar ju också om att man inte vill ljuga.

Det är ju ett halleluja rike!!!

S: Klart jag också skrattar åt det hela. i trapphuset höll jag på utbrista i skratt. Tänkte sen vilken chock hon skulle få om jag nån gång skulle predika för henne!

Anonym sa...

Jag gillar att ett sökord var "tant". :)

Gustaf sa...

Du nämner mentorer.
Min erfarenhet är ingen god mentor anmäler sig frivilligt efter söndagsskolan. Det enda sättet är att ständigt söka upp dem och komma med konkreta frågor. Men de kommer aldrig tillbaka självmant. I alla fall inte de som är bra. Så det får man nog bara acceptera. Problemet är ju att när man behöver dem som mest, har man minst kraft att söka upp dem. God Jul, by the way.

Michael G. Helders sa...

Gustaf:

Så är det nog! Har också den erfarenheten kring mentorer.

Annars kan bra undervisning vara lika så bra som en god mentor.
Här är lite tips:
www.sermonindex.net
http://se.youtube.com/user/LaneCh

Gud välsigna dig